Tuesday, 18 February 2014

Keperluan Kepada Feqh Semasa

Keperluan kepada transformasi feqah semasa amatlah diperlukan pada masa kini, disebabkan kemajuan yang semakin berkembang dari segi ekonomi, sosial, teknologi dan sebagainya. Semua perkara yang berkaitan ini memerlukan kepada ijtihad yang baru berdasarkan sumber-sumber yang diiktiraf. Kemajuan dan ketamadunan tidak dapat dihalang kerana Islam itu sendiri sentiasa menggalakkan umatnya agar sentiasa memperbaiki diri dan maju kehadapan. Sekiranya Islam adalah agama ritual semata-mata, segala corak perubahan ini tidak akan memberi impak yang besar terhadap corak amalannya. Ini kerana ritual keagamaan biasanya tidak tertakluk kepada perubahan kerana sifat dan nilainya yang dogmatik, Islam bukanlah agama ritual sebaliknya sebagai suatu dasar hidup[1]. Oleh itu, kefahaman dan penyelidikan terhadap permasalahan hukum yang timbul dalam arus kemajuan ini dinamakan sebagai feqah. Keperluan kepada hukum baru yang dikenali sebagai ‘feqah semasa’ atau ‘feqah kontemporari’ ini amat diperlukan pada masa kini.

 Perkara ini jelas ditunjukkan oleh para fuqaha’ yang berpandangan perlunya kepada ijtihad semasa dan perubahan fatwa mengikut perubahan zaman, tempat, keadaan dan adat. Para fuqaha’ banyak menulis dan menyusun ilmu yang berkaitan dengan metodologi dan objektif hukum Islam seperti ilmu Maqasid al-Syari’ah, Qawa’id Fiqhiyyah dan Usul Fiqh. Antara ulamak yang diketahui umum yang menegaskan perkara ini ialah Imam ‘Izzuddin Abdul Salam, Ibnu Qayyim al-Jauziyah dan ulamak yang dikatakan sebagai tokoh dalam ilmu Maqasid al-Syar’iyyah iaitu Imam Abu Ishak al-Syatibi. Kesemua mereka ini berbeza mazhab tetapi mempunyai pandangan yang sama dalam perkara ini. Antara kitab-kitab mereka berkaitan perkara ini ialah Qawaid al-Ahkam Fi Mashalih al-Anam karangan Imam ‘Izzudin Abdul Salam, al-Muwafaqat karangan Imam Syatibi dan I’lam al-Muwaqiin karangan Ibnu Qayyim.  Mereka ini adalah ulamak Mutaqaddimin yang hidup sekitar kurun ke-2 Masihi iaitu Ibnu Qayyim, sekitar kurun ke-12 Masihi iaitu Imam ‘Izzudin Abdul Salam dan sekitar kurun ke-14 Masihi iaitu Imam Syatibi. 

Keperluan kepada ijtihad semasa atau feqah kontempori ini juga ditegaskan oleh ulamak mutaakkhirin seperti Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Beliau adalah seorang ulamak yang disegani diseluruh dunia kerana ketinggian ilmu dan kewara’kannya. Beliau diiktiraf sebagai mujtahid zaman ini. Ketegasan beliau terhadap perkara ini jelas ditunjukkan di dalam kitab karangan beliau al-Ijtihad al-Mu’asir Baina al-Indhibat wa al-Infirat yang mana beliau mengkritik golongan tradisional yang menolak ijtihad baru dengan anggapan semua keperluan hukum untuk hari ini sudah pun ada dalam kitab-kitab feqah warisan yang banyak itu[2]. Beliau menegaskan juga bahawa salah satu daripada keistimewaan feqah Islam itu ialah kemampuannya yang boleh berkembang dan diperbaharui kerana sifatnya yang fleksibel yang boleh menghadapi apa sahaja jenis permasalahan yang timbul pada masa kini. Oleh itu, terkadang terdapat juga apa yang difatwakan oleh fuqaha’ terdahulu ada yang telah berubah kerana tidak sesuai dengan keadaan semasa. Ijtihad yang baru yang melihat kepada perubahan zaman, keadaan, tempat dan adat akan menggantikan fatwa yang terdahulu yang tidak sesuai digunakan pada masa kini. Perkara inilah yang banyak ditegaskan oleh para ulamak terdahulu. Inilah maksud atau tujuan agama Islam itu sendiri yang menjaga kemaslahatan dan menolak keburukan bagi umatnya. Dalam buku Transformasi Fikah Semasa karangan Prof. Dr. Mahmood Zuhdi, beliau memetik kata-kata Dr Yusuf al-Qaradhawi iaitu :

“setiap zaman ada persoalannya sendiri, ada kejadian sendiri dan ada keperluan sendiri. Bumi ini berputar, cakerawala beredar, alam bergerak dan jarum jam tidak pernah berhenti. Bersama pusingan-pusingan yang tidak berhenti itu terdapat bersamanya kejadian dan peristiwa baru yang tidak pernah diketahui, malah tidak pernah terlintas dihati orang-orang terdahulu. Mungkin kalau mereka ditanya berkaitan tentang hal itu, mereka akan katakan ianya mustahil berlaku. Lalu bagaimana kita hendak mengatakan mereka telah menentukan hukum untuk hal-hal seperti itu.”[3]

Apabila dilihat kepada sejarah hukum Islam itu sendiri, syari’at Islam itu sendiri diturunkan secara beransur-ansur. Contohnya, peristiwa Isra’ dan Mikraj berlaku 18 bulan sebelum peristiwa hijrah mengikut pendapat yang shahih, yang mana Rasulullah di Mikraj kan untuk bertemu dengan Allah menerima perintah solat[4]. Pada tahun pertama hijrah baru azan disyariatkan iaitu lafaz yang khusus untuk menyatakan waktu solat dan menyeru orang ramai untuk berkumpul mengerjakannya[5]. Contohnya lagi, arak diharamkan secara tiga peringkat, hal ini kerana melihat keadaan semasa yang mempengaruhi proses kejayaan pensyariatan itu. Banyak lagi contoh yang berkaitan tentang perkara sebegini, ini menunjukkan bahawa pengambilkiraan kehidupan semasa  merupakan asas utama kepada prinsip feqah. Syariat Islam adalah bersifat mudah (al-taisir) terhadap mukallaf, banyak ayat-ayat al-Quran yang menegaskan tentang perkara ini, ada ayat yang menjelaskan syariat itu memberi kemudahan bukan menyusahkan, terdapat ayat yang menegaskan taklif atau bebanan tidak ada di luar batasan kemampuan manusia dan terdapat ayat-ayat yang menjelaskan tentang rukhsah-rukhsah yang diberikan kepada mukallaf agar ianya tidak membebankan mukallaf tersebut. Apabila diperhatikan kepada ayat-ayat ini, penegasan terhadap hukum sama ada berbentuk ‘Azimah dan rukhsah mempunyai kaitannya dengan tabiat hidup manusia. Dengan makna lain, tugasan melihat kepada realiti hidup manusia.

Setiap Negara atau daerah mempunyai corak kehidupan yang berbeza, mempunyai adat tradisi tersendiri dan ciri ketamadunan yang berbeza. Kita yakin bahawa segala bentuk ketamadunan atau adat atau tradisi tidak akan ada penghujungnya dan kita juga tahu bahawa bukan semua perkara yang berkaitan dengan permasalahan ini mempunyai penjelasannya secara khusus di dalam nas-nas syarak kerana adat, tradisi dan ketamadunan sentiasa berkembang tanpa hentinya dan nas-nas syarak terhad kerana wahyu tidak diturunkan lagi dan Hadith yang baru tidak akan ada lagi. Realiti ini memberi kefahaman kepada kita bahawa pentingnya ijtihad yang baru serta perlunya kajian dan penyelidikan terhadap permasalahan baru di abad millennium ini. Prof. Mahmood Zuhdi menukilkan kata-kata Muhammad Yusuf Musa iaitu :

“kejadian-kejadian terus berlaku dan persoalan-persoalan terus timbul. Semua ini memerlukan jawapan. Bagi memenuhi keperluan ini wahyu bertindak sebagai idealisme sementara reality hidup memainkan peranan sebagai wadah di mana idealisme itu diapplikasikan.”[6] 

 Sesuatu perkara apabila diulangi selalu ia kan menjadi kebiasaan dan apabila kebiasaan itu diterima oleh semua orang maka ia dinamakan sebagai budaya. Di Malaysia sendiri mempunyai budaya yang berbeza-beza kerana masyarakat Islamnya yang berbagai-bagai bangsa, ada Melayu, Cina, India, Jawa, Dusun, Iban, dan sebagainya. Setiap bangsa mempunyai adat atau budaya tersendiri. Dalam agama kita sendiri mempunyai konsep ‘Iman’, ‘Islam’ dan ‘Ihsan’. Iman adalah penerimaan dalam hati yang diikrarkan dengan lidah, Islam adalah kepatuhan dan keterikatan serta Ihsan ialah penghayatan yang berkualiti. Budaya yang diterima secara membabi buta adalah salah sama sekali, sebagai seorang muslim sewajarnya kita melihat budaya tersebut mengikut perspektif Islam sama ada bercanggah dengan nas atau prinsip-prinsip Islam atau tidak. Sifat taksub dengan satu-satu pendapat sahaja dan menghukum sesat kepada semua budaya masyarakat perlu ditukarkan kepada budaya keterbukaan dan budaya penyelidikan terhadap budaya tersebut agar budaya atau adat dapat diselarikan berpandukan nas-nas syarak atau prinsip-prinsip Islam. Statement yang menghukum kesemua adat atau budaya adalah sesat atau bid’ah, adalah suatu perkara yang tidak rasional kerana tidak kesemua adat dan‘Urf itu bercanggah dengan agama.

Apabila kita melihat kepada empat mazhab yang kekal hingga kini seperti Mazhab Maliki, Syafi’I, Hanbali dan Hanafi. Ada di kalangan para fuqaha’ yang mengambil adat sebagai sumber hukum yang lebih utama dari qiyas. Sebagai contoh, Imam Abu Hanifah akan mengabaikan qiyas sekiranya bertentangan dengan adat yang dikenali sebagai Istihsan. Imam Malik pula menganggap budaya penduduk Madinah lebih utama dari Khabar Ahad[7]. Malahan Imam Syafie sendiri memberikan pandangan yang berbeza apabila berada di Iraq dan Mesir. Oleh itu, Urf dan budaya adalah salah satu metode dalam pelaksanaan ajaran Islam secara rasional. Islam juga menghormati adat dan budaya masyarakat setempat malah menerimanya sebagai salah satu sumber hukum, sebagaimana terdapat di dalam Qawaid al-Fiqhiyyah satu metode yang berbunyi al-‘Adatu Muhakkamah (adat dijadikan sebagai rujukan hukum). Budaya atau adat akan diterima selagimana ianya tidak bertentangan dengan nas-nas syarak dan prinsip-prinsip umum.  

Perkara yang harus difokuskan ialah, keperluan kepada ijtihad yang baru ini bukanlah bermakna ijtihad terdahulu diperkecilkan atau merendahkan para fuqaha’ atau meremehkan mana-mana pandangan mereka. Sebaliknya ia adalah satu tindakan yang rasional dilakukan kerana masalah yang baru memerlukan jawapan yang baru yang melihat kepada maslahah dan mafsadahnya serta pandangan dari sudut yang lain. Harus difahami bahawa ijtihad kontemporari ini bukanlah sekadar mengeluarkan hukum baru sahaja, ianya juga termasuk dalam pemurniaan ijtihad yang terdahulu dan menyeimbangkannya dengan keadaan semasa.  Perkara sebegini juga diamalkan oleh ulamak terdahulu, mereka akan berijtihad mengikut keadaan dan tempat serta adat . Contohnya Imam Syafi’e adalah seorang fuqaha’ yang berpeluang mempelajari mazhab-mazhab di zamannya, beliau mempelajari Fiqh Makkah dengan Muslim bin Khalid serta tokoh yang lain di Makkah, belajar Fiqh Maliki dan Fiqh Ahli al-Madinah dengan Imam Malik di Madinah, serta mempelajari Fiqh Abu Hanifah dari Muhammad bin al-Hasan di Baghdad. Ini menunjukkan Imam Syafi’e mempunyai kombinasi Fiqh al-Hijaz dan Fiqh al-Iraq (aliran al-Hadith dan aliran al-Ra’yi)[8]. Imam Syafi’e memasuki Iraq buat kali kedua pada tahun 195H, di sinilah beliau menyebarkan mazhabnya berdasarkan prinsip dan kaedah-kaedahnya. Apabila Imam Syafie berhijrah ke Mesir, beliau melihat adat dan ‘Urf orang Mesir berbeza dengan orang Iraq dan Hijaz, maka beliau mengubah beberapa fatwanya yang dikeluarkan sewaktu di Iraq dahulu. Jelas menunjukkan bahawa Ijtihad yang baru diperlukan melihat kepada adat dan ‘Urf masyarakat setempat.       

Mengeluarkan Ijtihad terhadap sesuatu masalah bukanlah sesuatu yang senang atau boleh dikeluarkan oleh sesiapa sahaja. Ijtihad juga tidak boleh dilakukan pada kesemua hukum-hukum syara’. Mengeluarkan ijtihad hanya layak kepada orang yang berkaliber atau berkelayakan dikenali sebagai mujtahid. Antara syarat-syarat ijtihad secara umumnya digariskan oleh ulamak adalah menguasai bahasa arab, menguasai al-Quran, mengetahui Sunnah, mengetahui Ushul al-Fiqh, mengetahui masalah-masalah yang di ijma’kan, mengetahui Maqasid al-Syariah, kesediaan fitrah untuk berijtihad dan adil serta taqwa[9]. Ijtihad juga secara umumnya hanya kepada hukum syara’ yang tidak ada dalil-dalil yang qath’I sahaja, ini kerana hukum syara’ yang mempunyai dalil yang qath’I mustahil diijtihadkan atau dikhilafkan seperti solat, puasa, haramnya zina dan sebagainya. Adapun boleh berijtihad kepada hukum yang tidak ada nas qaht’I padanya tetapi ada nas-nas yang zhanni dari aspek thabitnya dan dilalahnya. Perkara inilah yang menyebabkan berlakunya khilaf di kalangan ulamak, contohnya dalil yang zhanni dari aspek thabitnya(hanya pada sunnah) ulamak akan berusaha menyelidiki sejauh mana nas itu thabit, dari segi sanadnya, perawinya dan sebagainya. Oleh itu terdapat perbezaan pendapat ada ulamak yang menthabitkan ini hadith shahih ada ulamak yang kata dhaif. Begitu juga keadaannya dari segi dilalahnya, ijtihad akan tertumpu kepada menyingkapkan makna yang dikehendaki darinya, dengan cara mengetahui kekuatan dilalah lafaz ke atas maknanya dan mentarjihkan  sesuatu dilalah ke atas dilalah yang lain. Antara contoh khilafnya, dilalah ‘am ke atas afradnya, apakah ia Qath’iyyah atau Zhanniyah, tentang Mutlaq dan hubungannya dengan Muqayyad[10].

Ijtihad juga berlaku kepada masalah-masalah yang tidak ada nas syarak padanya. Oleh itu, mujtahid akan merujuk kepada dalil-dalil syarak yang lain seperti Qiyas dan sebagainya. Sudah pasti mujtahid akan berbeza pandangan dan berlaku khilaf berkaitan kesahihan dalil-dalil ini kerana berbeza dari segi sumber istibath hukum. Contohnya, ada yang mengutamakan adat sekiranya bercanggah dengan qiyas, ada yang mengutamakan qiyas dari adat, ada yang mengutamakan amalan ahli Madinah dari khabar Ahad dan sebagainya. Secara umumnya, ijtihad yang terdahulu tidak boleh dibatalkan oleh ijtihad yang baru, kerana kaedah fiqh menegaskan “ijtihad tidak boleh dibatalkan dengan ijtihad.   




[1] Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid, Transformasi Fikah Semasa, PTS Islamika, Selangor, 2010M, H. 2
[2] Ibid., h. 6
[3] Ibid.
[4] Dr Mustafa Khin, Dr Mustafa al-Bugha & Ali asy-Syarbaji, Feqh al-Manhaj, Dar al-Salam, Beirut, cet. 9, 1429H/2008M, h. 133
[5] Ibid., h. 151
[6] Prof. Datuk Dr. Mahmuud Zuhdi, op., cit., h. 13.
[7] Prof. Saleh Haji Ahmad, Pengantar Syariah Islam, Pustaka Haji Abdul Majid, Kuala Lumpur, 1999M, h. 141-168.
[8] Ibid., h. 153
[9] Ibid., h. 170-174
[10] Ibid., h. 175

No comments:

Post a Comment