Para ulamak bersepakat bahawa orang yang
pertama menyusun kaedah-kaedah usul atau ilmu ushul fiqh ialah Imamuna Syafie,
ada pun pendapat yang mengatakan orang yang pertama menyusun ilmu ini adalah
Abi Yusuf dari Ashab Hanafiah, tetapi pendapat ini tidak diterima kerana tidak
ada buku atau lembaran yang sampai kepada para ulamak, maka Imamuna Syafie
diiktiraf sebagai orang yang pertama menyusun ilmu ushul fiqh melalui kitabnya
iaitu ar-Risalah. Kitab ini menjadi perintis kepada kalangan ulamak lain untuk menyusun
sesuatu ilmu, kerana di zaman tersebut kebanyakan ilmu tidak mengikut nizhom
yang tersusun, imamuna mengarang satu ilmu baru yang tersusun buat pertama
kalinya dalam sejarah dunia.
Secara
umumnya, penyusunan kitab ar-Risalah ini mencapai maksud tujuannya ditulis dan
disusun, ini kerana tidak ada seorang pun yang berani membantah atau
mempertikaikannya. Kebanyakan fuqaha’ menuruti kaedah dan ushul yang disusun
Imam Syafie, ada yang menuruti sebahagiannya dan ada yang menurutinya dalam
kaedah dan ushul yang kecil. Mazhab yang bersetuju dengan sebahagian usul dan
kaedah imam Syafie dan tidak menerima sebahagian yang lain adalah Mazhab
Zhohiri. Mazhab yang menolak dan tidak menerima keseluruhan kaedah dan Usul
Imam Syafie ini adalah bukan dari kalangan Ahli Sunnah wal Jamaah iaitu Mazhab
Syiah Imamiah dan sebagainya. Adapun keseluruhan mazhab Ahli Sunnah menerima
kaedah dan ushul ini seperti mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali. Secara
keseluruhannya, kaedah dan ushul yang disusun oleh Imam Syafie adalah metodologi
Ahli Sunnah wal Jamaah
Harus
difahami juga, selepas penyusunan kitab ar-Risalah, bidang ushul fiqh ini
semakin berkembang, perkembangan atau susunan ilmu ini melalui beberapa aliran iaitu
aliran mutakallimin merupakan jumhur ulamak ushul dan aliran fuqaha’ atau aliran
hanafiah. Kedua aliran ini mempunyai perselisihan dari sudut cara-cara
menetapkan kaedah ushul ; sama ada kaedah ushul didahulukan dari hukum-hukum
feqah atau sebaliknya, ataupun hukum-hukum feqah hasil dari ijtihad imam-imam
mazhab merupakan asal yang perlu didahulukan dari kaedah-kaedah ushul ushul.
Secara
ringkasnya, aliran yang pertama dinamakan sebagai aliran mutakallimun adalah
kerana aliran ini mengkaji kaedah-kaedah ushul fiqh berdasarkan ilmu kalam.
Cara dan kaedah aliran ini tidak tertumpu pada mana-mana mazhab, ianya kajian
yang lebih terperinci dan lebih halus pengkajiannya. Ulamak-ulamak yang menulis
di dalam aliran ini adalah dari kalangan mazhab muktazilah dan mazhab ahli
sunnah wal jamaah iaitu mazhab Syafie, mazhab Maliki, mazhab ja’fariah, mazhab
Hanafi dan mazhab Hanbali.
Secara
keseluruhannya yang boleh disimpulkan adalah aliran ini bukanlah menggunakan
akal semata-mata dan tidak berlebihan menggunakan akal seperti golongan
qadariyyah, muktazilah dan muattilah. Mereka akan menggunakan logika pada
permasalahan yang tidak ada pada nas al-Quran dan Sunnah. Golongan ini juga
tidak taksub pada mana-mana mazhab serta mereka tidak menyebutkan hukum-hukum
feqah dalam perkara furu’ melainkan
ketika menerangkan atau memberi contoh.
Secara
ringkasnya, aliran kedua iaitu aliran fuqaha’ atau aliran hanafiah ini
metodologinya berbentuk praktikal yang bergantung kepada ikatan antara kaedah
ushul dan furu’. Aliran ini juga menggabungkan atau mencampurkan antara kaedah
ushul dan feqah dengan uslub yang sangat berguna. Aliran ini juga memberikan
keistimewaan kepada feqah secara jelas di dalam pembukuan berkenaan dengan
bab-bab perselisihan dan pengeluaran hukum berpandukan kepada kaedah ushul dan
penulisan kaedah feqah yang menyeluruh. Mazhab hanafi adalah perintis kepada
aliran ini kerana mazhab ini banyak memainkan peranan di dalam aliran ini. Oleh
itu ianya dinisbahkan kepada aliran hanafiah.
Aliran
yang ketiga di dalam mengkaji atau menulis ilmu ushul ini selepas Imam Syafie
ialah aliran Mutaakhirin, aliran ini menghimpunkan antara aliran mutakallimun
dengan aliran fuqaha’. Aliran ini telah wujud pada kurun ke tujuh hijrah.
Aliran ini mengambil berat tentang penentuan kaedah ushul berpandukan
dalil-dalil seterusnya mengaplikasikan kaedah ini keatas hukum-hukum feqah.
Sebahagian mereka bermazhab Syafie dan bermazhab Hanafi.
Penulisan
atau perkembangan ilmu ushul fiqh ini adalah natijah daripada kitab ar-Risalah.
Ibnu Khaldun menyatakan bahawa aliran fuqaha hanafiah atau mazhab Hanafi dan
aliran mutakallimun banyak membahaskan berkaitan ushul dan kaedah-kaedah secara
meluas. Berbeza dengan aliran fuqaha yang lebih kepada perbincangan kepada
feqah daripada kaedah-kaedah. Adapun aliran mutakallimun kurang menyebutkan permasalahan
feqah di dalam kitab ushul mereka melainkan kepada contoh feqah sahaja kerana
lebih membincangkan permasalahan ushul.
Antara
kitab yang terbaik daripada aliran mutakallimun yang muncul selepas kitab
ar-Risalah adalah :
1)
al-Burhan fi Ushul al-Fiqh – Imam Haramain al-Juwaini al-Syafie (w. 487H).
Kitab ini adalah ringkasan daripada kitab al-Irsyad wa al-Taqrib – al-Qadi
al-Baqilani (w. 403H)
2)
al-Mustashfa min Ilmi Ushul – Hujjatul Islam Imam Ghazali al-Syafie (w. 505H).
Imam Ghazali adalah anak murid kepada Imam Juwaini.
3)
al-‘Umdah – Abdul Jabbar al-Mu’tazilah.
4)
al-Mu’tamad – Abu al-Husain al-Basri al-Mu’tazilah al-Syafie (w. 463H). kitab
ini merupakan syarah kepada kitab al-‘Umdah.
Empat
kitab di atas duanya dari mazhab Syafie dan duanya adalah mazhab Mu’tazilah.
Empat kitab ini boleh dikatakan tulang belakang atau sandaran kepada penulisan
ushul fiqh bagi aliran mutakallimun ini. Kemudian keempat kitab ini
diringkaskan oleh dua orang ulamak yang beraliran mutakallimun peringkat
terakhir. Iaitu kitab :
1)
al-Mahshul fi Ilmi Ushul – Imam Fakruddin ar-Razi al-Syafie (w. 606H)
2)
al-Ihkam fi Ushul al-Ahkam – Imam Saifuddin al-Aamadi al-Syafie (w. 931H)
Kedua-dua
kitab ini mempunyai perbezaan yang mana Imam ar-Razi lebih cenderung kepada
memperbanyakkan dalil-dalil dan hujah-hujah, manakala Imam al-Aamadi lebih
cenderung kepada menetapkan mazhab-mazhab dan menyenaraikan permasalahan feqah.
Banyak dikalangan ulamak yang meringkaskan Kitab al-Mahsul fi Ilmi Ushul,
antaranya :
1)
al-Hasil mina al-Mahshul – Imam Tajuddin al-Armawi (w. 606H)
2)
al-Tahsil min al-Mahshul – Imam Mahmud Abu Bakar al-Armawi (w. 682H)
3)
Tanqih al-Fushul min al-Mahshul – Imam al-Qurafi. Mengambil Muqaddimah dan kaedah
daripada kitab al-Mahshul.
4) Minhaj
al-Wushul ila Ilmi Ushul – al-Qadi Nasiruddin al-Baidhowi (w. 685H)
Kitab
Minhaj ini telah telah banyak yang disyarah oleh para ulamak, ada pendapat yang
mengatakan sebanyak 34 buah kitab, ada yang mengatakan 32 buah kitab. Doktor
Abdul Fattah al-Dukhmisi mengatakan di dalam kitabnya al-Tahqiq al-Ma’mul,
sebanyak 17 buah syarah yang masih wujud sehingga sekarang dan sebanyak 20 buah
syarah telah hilang. Antara kitab yang syarahnya baik dan mahsyur kepada kitab Minhaj
ini ialah kitab karangan Imam al-Asnawi al-Syafie (w. 772H) iaitu kitab Nihayatul
Sul fi Syarh Minhajul Wushul ila Ilmi Ushul.
Manakala
kitab al-Ihkam fi Ushul al-Ahkam telah di ringkaskan oleh beberapa imam, antaranya
:
1)
Muntaha al-Su’lu wa al-Amal fi Ilmi al-Ushul wa al-Jidal - Imam Ibn al-Haajib
al-Maliki (w. 646H)
2)
Mukhtasar al-Muntaha al-Ushuli – Imam Ibn al-Haajib (w. 646H)
3)
Syarh al-‘Adhud ‘ala Mukhtasar al-Muntaha – Abdul Rahman ibn Ahmad al-Ibji (w.
756H)
manakala
kitab daripada aliran fuqaha’ pula yang terdahulu mengarang kitab ushul fiqh
ini ialah Syeikh al-Kurkhi (w. 340H), kemudian Imam al-Jassos (w. 370H),
kemudian Imam Abu Zaid ad-Dabbusi (w. 430H), kemudian Imam al-Bazdawi (w. 483H)
dan seterusnya Imam al-Sarkhosi (w. 483H). antara kitab yang mahsyur dalam
aliran ini ialah :
1)
Taqwiim al-Adillah wa Ta’sis al-Nazhor – Imam Abu Zaid al-Dabbusi (w. 430H)
2)
Kasyfu al-Asrar – Imam Saifuddin al-Bazdawi al-Hanafi (w. 483H). Imam Besar
dalam mazhab Hanafi.
3)
Tamhid al-Fusul fi al-Ushul – Imam al-Sarkhosi (w. 483H)
4)
Misykat al-Anwar Syarh al-Manar – Ibn Abidin
adapun
aliran mutaakhirun ini mengarang kitab yang menghimpunkan pandangan dan kaedah
daripada aliran mutakallimun dan aliran fuqaha’. Antara karangan yang terbaik
ialah :
1)
Badi’ al-Nizhom al-Jami’ Baina al-Kitabai al-Bazdawi wa al-Ihkam – Imam Muzfaruddin
al-sa’ati al-Hanafi (w. 694H). Kitab ini menghimpun antara kitab Imam
al-Bazdawi yang beraliran fuqaha’ dan kitab Imam al-Aamadi yang beraliran
mutakallimun.
2) al-Tanqih
al-Ushul, syarahnya al-Taudhih – Abdullah bin Mas’ud al-Hanafi (w. 747H). kitab
ini menghimpunkan tiga kitab utama iaitu
Ushul al-Bazdawi dari mazhab Hanafi, kitab al-Mahsul oleh Imam al-Razi yang
bermazhab Syafie dan Muntaha al-Sul wa al-aMal (Mukhtasar Ibn Haajib) daripada
mazhab Maliki.
3)
Jam’u al-Jawami’ – Imam Tajuddin al-Subki al-Syafie (w. 771H). Syeikh Hasan
al-Attor telah menulis hasyiah kitab ini yang diberi nama Hasyiah al-Atthor ‘Ala
Jam’I al-Jawaami
4) Muslim
al-Thubut – Muhibbuddin Abdul Syukur (w. 1119H)
Seterusnya
kitab-kitab moden dalam ilmu ushul fiqh ini seperti kitab Ushul Fiqh oleh
Syeikh Muhammad al-Khudri, Ushul Fiqh al-Islami oleh Prof. Dr. Wahbah Zuhaili
sebanyak dua jilid, al-Wajiz Fi Ushul Fiqh oleh Syeikh Dr. Abdul Karim Zaidan,
Ushul Fiqh oleh Imam Abu Zahrah dan banyak lagi. Kesemua kitab moden ini
menggunakan pendekatan yang mudah untuk difahami. Begitu juga kitab-kitab ushul
yang banyak digunakan di dalam sistem Turath atau talaqqi di pondok-pondok dan
rumah-rumah para masyaikh seperti kitab matan al-Waraqat yang banyak disyarah
oleh imam-imam ushul seperti syarah oleh Imam Ramli, Imam Muhammad bin Muhammad
bin Muhammad ( Ibn Imam al-Kamaliah), Imam al-Mahalli, Kitab Luma’ fi Ushul
Fiqh li Imam Syairazi dan banyak lagi yang mana kitab-kitab ini asas atau
tamhidi untuk mmpelajari ilmu ushul. Wallahu Ta’ala A’lam
banyak
lagi kitab-kitab yang aku tak senaraikan, ini adalah antara kitab-kitab yang
masyhur yang disebutkan oleh ulamak Ushuliyyin. Secara umumnya, kesemua kitab
ini tidak menyentuh atau memperincikan satu ilmu yang sebahagian daripada ilmu
ushul fiqh ini juga yang diberi nama MAQASID SYARIAH. Sehinggalah imam yang
terawal menyusun ilmu ini dengan mengambil iktibar daripada kitab-kitab ulamak
terdahulu atau digelar sebagai Syeikhul Maqasid iaitu Imam Abu Ishak al-Syatibi
(w. 780H) iaitu kitab al-Muwafaqat.
ini
adalah secara umum atau asas dalam memahami ilmu Ushul Fiqh. Kalau kita membuka
kitab-kitab Ushul, maka yang pertama yang akan dibahaskan adalah sejarah dan
aliran-aliran di dalam ilmu Ushul Fiqh atau dalam bahasa arabnya “Muqaddimah
Tarikhiah li Ushul al-Fiqh”. Wallahu Ta’ala ‘Alam.
-
Ushul Fiqh li Syeikh Muhammad al-Khudri (w. 1927M), hal. 9-16
-al-Wajiz
fi Ushul Fiqh li Syeikh Dr. Karim Zaidan (w. 2014M) hal. 9-19
-
Imam Syafie : Sumbangan Terhadap Ilmu Ushul Fiqh li Ustaz Zaharuddin Muhammad,
hal. 1-74
No comments:
Post a Comment